1 August, 2022

Dieta lekkostrawna – dla kogo? Jak jej przestrzegać?

Bardzo popularną dietą jest dieta lekkostrawna, nazywana również dietą łatwostrawną. Zadaniem ekspertów jest mała modyfikacja dotychczasowego modelu żywieniowego, czego efekt stanowi odciążenie całego układu pokarmowego lub jego części.

autor artykułu

Gość

Dieta lekkostrawna – dla kogo? Jak jej przestrzegać?

Dieta bardzo często kojarzy nam się negatywnie. Dla wielu osób jest to równoznaczne z rezygnacją z ulubionych potraw, dużo mniejszymi porcjami jedzenia, a także z niezbyt smacznymi przekąskami, które aż odrzucają. Jednak nie jest to prawda. Dieta wcale nie musi taka być, a obecne działania dietetyków oraz kucharzy doskonale to potwierdzają.

Bardzo popularną dietą jest dieta lekkostrawna, nazywana również dietą łatwostrawną. Zadaniem ekspertów jest mała modyfikacja dotychczasowego modelu żywieniowego, czego efekt stanowi odciążenie całego układu pokarmowego lub jego części. Ma to wpłynąć pozytywnie na stan zdrowia, codzienne funkcjonowanie i samopoczucie. Sprawdź, czym charakteryzuje się dieta lekkostrawna, komu jest polecana i jak sprawić, aby była naprawdę smaczna!

Kto powinien stosować dietę lekkostrawną?

Lekkostrawna dieta to sposób żywienia, który zazwyczaj zalecany jest z uwagi na stan organizmu. Ma to miejsce, kiedy człowiek cierpi na różnego typu dolegliwości. Dieta łatwostrawna niezwykle często stosowana jest też po operacjach, a także w ramach leczenia zaburzeń układu pokarmowego. Celem diety lekkostrawnej jest odciążenie układu pokarmowego, głównie żołądka i jelit. Po jej wprowadzeniu układ pokarmowy może nieco odetchnąć i zwolnić swoją wzmożoną pracę. Zmniejsza się też liczba czynników, które mogłyby niepotrzebnie podrażniać żołądek bądź jelita, a co za tym idzie – wzmagać dolegliwości.

Dietę łatwostrawną stosuje się jako element leczenia. Tak naprawdę każdy może po nią sięgnąć, jeśli tylko poczuje, że łapie go jakaś infekcja. Jeśli walczysz z przeziębieniem, zapaleniem płuc, anginą – wdrożenie założeń diety lekkostrawnej do codziennego jadłospisu będzie bardzo pomocne dla organizmu. Dlaczego? Ponieważ w takiej sytuacji organizm będzie mógł przeznaczyć maksimum swojej siły na walkę z dolegliwościami, zamiast przeznaczać pewną część na męczenie się z trawieniem zbyt ciężkich, tłustych, wymagających posiłków.

Komu jeszcze poleca się dietę łatwostrawną? Przede wszystkim osobom, które cierpią na zapalenie błony śluzowej żołądka czy jelit. Dieta lekkostrawna to też ogromna pomoc, jeśli cierpisz na przewlekłe zapalenie żołądka, chorobę wrzodową, a także duże wsparcie po operacji. Organizm ma wtedy szansę na regenerację. Energia, która zostałaby przeznaczona na trawienie, może wtedy zostać wykorzystana do gojenia się ran.

Dietę lekkostrawną lekarze oraz dietetycy polecają osobom starszym. Jest to świetne rozwiązanie dla układu pokarmowego, który ma już kilkadziesiąt lat i nie jest w stanie strawić wszystkiego. Warto zadbać o seniora i karmić go według założeń diety łatwostrawnej, gdyż żołądek oraz jelita nie są już tak sprawne, jak u młodego człowieka.

Nadmierna nadpobudliwość jelita grubego to również dobry powód do tego, aby skorzystać z diety łatwostrawnej.

Najważniejsze zasady diety lekkostrawnej

Każda dieta bazuje na własnych zasadach i założeniach. Podobnie jest w przypadku diety łatwostrawnej. Pierwszą ważną zasadą jest ta, by jeść posiłki w miarę regularnie, nawet 4-6 razy dziennie. Każdy posiłek powinien być w miarę mały, o średniej kaloryczności, dzięki czemu żołądek doskonale poradzi sobie z jego przetrawieniem. Ważnym aspektem jest jedzenie bez pośpiechu, bez stresu, w spokoju. Każdy kęs powinien być przeżuwany uważnie, wtedy można mieć pewność, że pożywienie zostanie bardzo dokładnie rozdrobnione i trafi w odpowiedniej postaci do żołądka. W ten sposób zmniejszy się też ilość połykanego z pożywieniem powietrza, które może generować gazy oraz wzdęcia. Jedząc regularnie małe porcje, można być przekonanym, że jelita pozostaną w dobrym stanie i rewelacyjnie poradzą sobie z przetworzeniem pokarmu oraz wybraniem z niego wszystkich cennych składników odżywczych. Częstowanie żołądka zbyt dużymi i kalorycznymi posiłkami może być niezbyt miłe w skutkach.

Sposób jedzenia jest bardzo ważny, jednak równie istotną kwestią są produkty, z których komponujemy potrawy. Dieta lekkostrawna unika zwykle wykorzystywania produktów ze zbyt dużą ilością błonnika pokarmowego. W takiej sytuacji, zamiast kaszy gryczanej bądź kaszy pęczak, lepiej zastosować kaszę jęczmienną oraz kaszę mannę. Ponadto, na diecie lekkostrawnej znacznie lepszą decyzją jest sięgnięcie po pieczywo jasne, z mąk oczyszczonych, zamiast po pieczywo ciemne, które jest rewelacyjnym źródłem błonnika. Nie ma przeciwwskazań, aby sięgać po warzywa oraz owoce. Najlepiej podawać je w nieco przetworzonej wersji, aby nie potęgowały skutków ubocznych. Przykładem jest lekko duszona papryka w zamian za świeżą, jak i starte na tarce jabłko, zamiast świeże ze skórką.

Na diecie lekkostrawnej ogromne znaczenie ma konsystencja potraw. Znacznie lepiej, aby była ona miękka i była pozbawiona twardych elementów, które mogłyby podrażnić niepotrzebnie bardzo delikatne ściany żołądka. I nie chodzi o to, aby rezygnować z niektórych dań, ale by mądrze je dobierać. Doskonałym przykładem są migdały – nie zaleca się całych orzechów, ale w formie płatków można je dodawać do posiłku.

Łatwostrawna dieta wymaga wykluczenia niektórych produktów całkowicie lub częściowo. Chodzi o składniki, które mogą powodować wzdęcia, a także bardzo podrażniać ściany żołądka. Jeśli lubisz ostre przyprawy, trzeba natychmiast z nich zrezygnować, ponieważ ostra papryka, papryka chili czy pieprz cayenne mogą w skuteczny sposób podrażnić błonę śluzową żołądka oraz jelit. Warto na czas stosowania diety, wykluczyć również musztardę, cebulę, chrzan bądź czosnek, które także mogą przyczynić się do niezbyt miłych efektów. Rośliny strączkowe działają doskonale w przypadku wzdęć. Jeśli chcesz ich uniknąć, koniecznie zmień nawyki żywieniowe już teraz. Możesz ciężkostrawne warzywa zastąpić pastami bądź zupami, z którymi Twój organizm poradzi sobie dużo lepiej. Składnikami, które negatywnie działają na jelita są też grzyby oraz kapusta. Warto o tych wskazówkach pamiętać i wyeliminować część składników z diety.

Co przychodzi pierwsze na myśl ludziom, kiedy padnie hasło dieta lekkostrawna? Oczywiście, rezygnacja z tłuszczu. Warto rozwiać te wątpliwości i w końcu wyraźnie powiedzieć, że na diecie lekkostrawnej można, a nawet trzeba spożywać tłuszcz. Istotna jest jego ilość oraz jakość. W przypadku osób, które cierpią na infekcje, są po operacji, w przypadku osób starszych, najkorzystniej działającym tłuszczem są oleje roślinne. Można w ich gronie wymienić oliwę z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy czy olej z wiesiołka. Nie dość, że są zdrowe, to dodatkowo mają właściwości przeciwzapalne. Dzięki nim organizm człowieka w znacznie szybszym tempie dochodzi do siebie. Owszem, tłuszcze obciążają układ trawienny, jednak z drugiej strony są nieodzownym elementem każdej diety. Jeśli jednak chcesz nieco odciążyć swoje jelita, możesz postawić na chude gatunki mięs oraz chudy nabiał.

Jak przyrządzić potrawy na diecie lekkostrawnej?

Zastanawiasz się, w jaki sposób przygotowywać dla siebie lub dla bliskich posiłki, które wpiszą się w dietę lekkostrawną? Do najistotniejszych zasad należy typ obróbki termicznej. Dietetycy zalecają, aby potrawy przyrządzać przy użyciu gotowania w wodzie, gotowania na parze, pieczenia w folii bądź duszenia. Są to sposoby, które nie wymagają użycia tłuszczu, a mimo to pozwalają na uzyskanie bardzo miękkich składników.

Jeśli chcesz przejść na dietę lekkostrawną i korzystać z jej założeń, na pewno trzeba zrezygnować z obsmażania, smażenia na tłuszczu, grillowania czy zapiekania do uzyskania chrupiącej skórki. Nie dość, że w tych rodzajach obróbki wykorzystuje się sporą ilość tłuszczu, dodatkowo chrupiąca skórka będzie podrażniała nadwrażliwy żołądek oraz jelita.

Warto zapoznać się z różnymi technikami, a ponadto wykorzystywać cenne porady. Przykładem jest dodawanie spulchniaczy do potraw, takich jak namoczona bułka, ale też piany ubitej z białek. Zupę śmiało można zagęścić zawiesiną z mąki i wody, a także wykorzystać do tego również żółtka.

Bardzo istotną kwestią jest błonnik, którego w diecie lekkostrawnej nie powinno być zbyt dużo. Jeśli chcesz się go pozbyć, koniecznie dobieraj warzywa i owoce ze skórki, zanim zdecydujesz się na ich spożycie. Wykorzystuj również specjalne techniki, takie jak duszenie czy przecieranie. Zapomnisz wtedy o wzdętym brzuchu i poczujesz się znacznie lepiej!

Jak sprawić, aby dieta lekkostrawna była smaczna?

Dla wielu osób dieta lekkostrawna automatycznie jest niesmaczna. Warto jednak nieco inaczej podejść do tematu. Tak naprawdę wszystko zależy od osoby, która gotuje. W tej diecie nie ma totalnego zakazu wykorzystywania przypraw – istnieje zalecenie, aby nie korzystać ze zbyt ostrych, które mogłyby podrażnić żołądek. Na rynku mamy do czynienia z szeregiem innych – korzystniejszych dla organizmu. Dodatkowo istnieją techniki, dzięki którym poprawie ulegnie kolorystyka talerza. Przykład? Do delikatnej kaszy manny ugotowanej na wodzie lub mleku wystarczy dodać przetarte owoce w dwóch różnych kolorach – borówki i truskawki lub maliny. Nieco szersza gama kolorystyczna sprawi, że dania lekkostrawne staną się chętnie zjadane nawet przez bardzo wymagające osoby.

Jakie przyprawy mogą być wykorzystywane bez przeszkód? Jeśli tylko masz ochotę, jak najczęściej sięgaj po pietruszkę, zioła prowansalskie, majeranek, koperek, lubczyk, a także wanilię, cynamon bądź goździki.

Niska podaż błonnika pokarmowego – zalety i zagrożenia

W diecie lekkostrawnej istnieje bardzo ważna zasada, której lepiej nie ignorować. Jak już można było zauważyć, pacjenci skazani na tę dietę lub osoby samodzielnie się na nią decydujący, muszą uważać na podaż błonnika. Nie może być ona zbyt wysoka, dlatego koniecznością jest rezygnacja z surowych warzyw, owoców, a także pełnoziarnistych produktów, takich jak pieczywo czy makarony. Ponadto, w diecie tej lepiej unikać orzechów.

Dlaczego błonnik nie jest zalecany w przypadku diety łatwostrawnej? Ta substancja odpowiada za zwiększenie treści pokarmowej w żołądku. W takiej sytuacji układ pokarmowy może mieć problemy z przetrawieniem posiłku, proces ten ulega znacznemu spowolnieniu. Ponadto błonnik wykazuje działanie podrażniające, dlatego też lepiej go unikać.

Jednak wielu dietetyków upiera się, że błonnik jest nam jednak potrzebny. Zbyt mała jego ilość może wiązać się z niezbyt miłymi konsekwencjami. Chodzi tutaj głównie o fakt, iż błonnik to wspaniała pożywka dla flory bakteryjnej jelita grubego. Trzeba ją żywić, aby powstały specjalne kwasy tłuszczowe, działające odżywczo i przeciwzapalnie, dlatego brak błonnika wpływa niekorzystnie. Do zalet błonnika należy również fakt, iż zmniejsza nadmierny apetyt oraz reguluje poziom cholesterolu i glukozy we krwi.

Czy ta dieta pomaga w odchudzaniu?

Często pojawiającym się pytaniem dotyczącym diety lekkostrawnej jest to, czy sprzyja odchudzaniu. Owszem, korzystanie z niej sprzyja spadkowi wagi, jednak na pewno nie jest to jej założeniem. Wszystko zależy od kaloryczności posiłków, które zjadamy. W sytuacjach, kiedy stosujemy dietę łatwostrawną po operacji, zazwyczaj kaloryczność jest większa, niż standardowo, ponieważ organizm musi dość szybko dojść do siebie i się zregenerować. Jeśli jednak zmniejszy się ich kaloryczność, z pewnością można zobaczyć na wadze kilka kilogramów mniej.

Jak długo stosować dietę lekkostrawną?

Długość stosowania diety lekkostrawnej zależy od wielu czynników. Zazwyczaj, jak już wspomniano na samym początku, stosowana jest w stanach pooperacyjnych, podczas przewlekłego zaburzenia funkcjonowania przewodu pokarmowego lub w ostrych stanach chorobowych. Specjalista powinien więc zadecydować o tym, jak długo trzeba stosować dietę lekkostrawną. Istotne jest to, że nie powinno się z niej korzystać zbyt długo, ponieważ dieta ta nie wiąże się z samymi zaletami, ale ma również wady. Zbyt niska podaż błonnika, a także zbyt mała ilość witamin pozostających w posiłkach po obróbce termicznej to tylko niektóre z nich. Warto mieć to na uwadze, aby szybko niwelować niedobory witamin i składników mineralnych. Rozsądne podejście do wyboru jadłospisu pozwoli Ci uzyskać oczekiwane korzyści.

catering dietetyczny

Skontaktuj się z nami

799370092[email protected]