9 June, 2022

Dieta na odchudzanie - jak skutecznie schudnąć na diecie?

Temat redukcji to tak naprawdę temat rzeka. Każdego roku, kiedy tylko za oknem pojawią się pierwsze promienie słońca, ludziom przypomina się, że lato jest już coraz bliżej i wypadałoby pozbyć się nagromadzonych przez zimę zbędnych kilogramów.

autor artykułu

Gość

Temat redukcji to tak naprawdę temat rzeka. Każdego roku, kiedy tylko za oknem pojawią się pierwsze promienie słońca, ludziom przypomina się, że lato jest już coraz bliżej i wypadałoby pozbyć się nagromadzonych przez zimę zbędnych kilogramów. Należysz do tego grona? Spokojnie, do plażowania jeszcze chwila. Czytając ten artykuł z pewnością dowiesz się jaka dieta odchudzająca przyniesie najlepsze efekty i razem z nami obierzesz dobrą drogę, która poprowadzi Cię do wymarzonej sylwetki.

Na czym polega dieta odchudzająca?

Jaka jest najbardziej skuteczna dieta na odchudzanie? Z pewnością, każdy, kto zaobserwował kilka dodatkowych kilogramów na wadze czy niedopinające się krótkie spodenki, nie raz zadawał sobie to pytanie. Marzeniem każdego z nas jest jedzenie i nie tycie, prawda? Albo, chociaż odkrycie magicznej diety, która pozwoli schudnąć szybko i efektownie. Jednak rzeczywistość niestety wygląda inaczej. Te nadprogramowe ciasta, ciasteczka, słone przekąski i inne dobroci muszą się gdzieś odłożyć. Wszystkie dobre diety odchudzające w rzeczywistości mają jeden sekret. Jaki? Deficyt kaloryczny. Wszystko, co najważniejsze przy odchudzaniu to kontrolowanie spożytych kalorii, przy zachowaniu odpowiednio zbilansowanej diety. Umiejętność zdrowego łączenia węglowodanów, białek i tłuszczów przychodzi z czasem i staje się nawykiem żywieniowym każdego amatora sezonowego odchudzania. Dieta na specjalnych zasadach z czasem zamienia się w styl życia. Jednak żeby faktycznie tak się stało, do tematu należy podejść świadomie, budując dobre relacje z jedzeniem.

Kto powinien stosować dietę odchudzającą?

Odpowiedź na to pytanie jest dość oczywista. Każdy, kto czuje taką potrzebę. Nawet najlepsza dieta na odchudzanie nie pomoże w redukcji nadmiernej tkanki tłuszczowej, jeżeli dana osoba nie będzie świadomie podchodzić do tematu. Narzucanie rygorystycznych diet wbrew swoim przekonaniom może i przyniesie efekt, ale czy długotrwały? Podkreślamy, że dieta odchudzająca nie jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla osób, które chcą zadbać o lepszy wygląd swojej sylwetki. Nadmierne kilogramy, nadwaga i otyłość niosą za sobą negatywne skutki dla całego organizmu, które mogą powodować zaburzenia pracy wielu układów. Sztuką w redukcji jest zrozumienia potrzeby zmniejszenia masy ciała i postawienie sobie celu realnego do osiągnięcia w określonym czasie.

Jak wybrać dietę odchudzającą?

Pamiętaj, to dieta jest dla Ciebie, a nie Ty dla diety. Zdrowa dieta odchudzająca powinna być dostosowana do Twoich potrzeb, preferencji i harmonogramu dnia. Jeżeli wiesz, że nie będziesz w stanie przygotowywać 5 posiłków w ciągu dnia, to nie porywaj się na jadłospis, który będzie tego wymagał. Wszystko co najważniejsze przy odchudzaniu to, to aby dieta była przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Jeżeli obierzesz tego typu kierunek, to może i uda Ci się osiągnąć wymarzoną liczbę na wadze, jednak zaraz po zakończeniu redukcji, wrócisz do starych nawyków żywieniowych i skutecznie zagwarantujesz sobie efekt jo-jo. Dieta odchudzająca powinna dostarczać wszystkich niezbędnych mikro- i makroskładników przy zachowaniu indywidualnie dostosowanego deficytu energetycznego. Zastanawiając się jaką dietę odchudzającą wybrać, trzymaj się tej jednej zasady, a z pewnością uda Ci się w zdrowy sposób przeprowadzić redukcję. Dieta śródziemnomorska, z niskim indeksem glikemicznym, wegańska czy wegetariańska - wszystkie będą skuteczne, wystarczy pamiętać o odpowiedniej kompozycji. Jeżeli czujesz, że tema może lekko Cię przerastać, udaj się do dietetyka, który z pewnością zadba o prawidłowo zbilansowaną dietę.

Jakich diet odchudzających unikać?

To pytanie to bardzo długa odnoga tematu naszej rzeki… Jakiej diety odchudzającej unikać? Każdego roku pojawia się nowa moda, która podbija dietetyczny rynek. W internecie widzimy reklamy „najskuteczniejsza dieta na odchudzanie”, „najlepsza dieta odchudzająca”, „-20 kg w tydzień"! Spójrzmy w oczy brutalnej prawdzie. Nie ma magicznych sztuczek na schudnięcie. Na topie były już diety wysokobiałkowe, niskowęglowodanowe, ketogeniczne, IF — opierające się na okienkach żywieniowych, bez mleka, bez makaronu, bez ziemniaków, bez kalafiora, z sokiem z buraków czy z milionem innych produktów, które niewyjaśniony sposób miałby pomóc w redukcji tkanki tłuszczowej. „Ale co jest z nimi nie tak? Przecież działają…” Działać, może i działają. Pewnie dlatego, że w najpopularniejszych jadłospisach uwzględniony jest już przez nas wspominany deficyt kaloryczny. Jednak oprócz tego, że diety odchudzające eliminacyjne pozwalają Ci pozbyć się zbędnych kilogramów, to oprócz tego jeszcze wielu innych cennych witamin i minerałów, a niejednokrotnie również ogromnych ilości pieniędzy, które wydajesz na drogie, niekoniecznie wartościowe produkty. Zdecyduj się na skuteczne odchudzanie. Diety, których należy unikać to te całkowicie eliminujące konkretnej grupy składników oraz te o bardzo niskiej kaloryczności.

Jak dobrze przeprowadzić dietę odchudzającą?

Jak rozpocząć odchudzanie? Dieta to pojęcie względne. Zaufaj nam, o wiele przyjemniej będziesz się czuła, jeśli uświadomisz sobie, że kluczem do wymarzonej sylwetki nie jest rygorystyczny tygodniowy jadłospis, a wypracowanie nowych nawyków żywieniowych, które zostaną z Tobą na długo po zakończeniu redukcji.

Zacznij od podstaw. Aby skutecznie zastosować deficyt kaloryczny, musisz obliczyć swoją podstawową i całkowitą przemianę materii. Są to wartości, które ściśle korelują z twoim wiekiem, masą ciała, stylem życia i indywidualnymi, genetyczna predyspozycjami. Brzmi tak, jakby wymagało specjalnych umiejętności matematycznych i logistycznych? Spokojnie... Nie potrzebujesz nic więcej oprócz swoich parametrów i kalkulatora, który z łatwością znajdziesz w internecie.

Wiesz już, ile wynosi Twoja całkowita przemiana materii. Teraz wystarczy, że zastosujesz deficyt kaloryczny, odejmując od swojej CPM 400-600 kcal. Upewnij się, że ostateczna wartość kaloryczna Twojej diety nie będzie niższa niż Twoja podstawowa przemiana materii. Zdrowa dieta odchudzająca zapewnia minimum energii, którą Twój organizm wykorzystuje na podstawowe funkcje życiowe, takie jak oddychanie czy praca serca. Nie daj się skusić wizji szybkich efektów. Najskuteczniejsza dieta na odchudzanie to taka, która jest przeprowadzona w zdrowy sposób. Efekty przyjdą nieco później, ale zostaną z Tobą na długo.

Jakie badania należy wykonać

Aby Twoje dieta odchudzająca była dla Ciebie zdrowa i bezpieczna musisz się do niej odpowiednio przygotować. Przed rozpoczęciem redukcji wykonaj podstawowe badania. Zacznij od morfologii, poziomu glukozy i insuliny na czczo. Wyniki zawsze skonsultuj ze swoim lekarzem. Jeżeli czujesz się zmęczony i ociężały, warto rozszerzyć podstawową morfologię o parametry mierzące stężenie żelaza w surowicy krwi. Przy nieodpowiedniej diecie, zwłaszcza u kobiet, anemia jest bardzo często występującym schorzeniem.

Jeśli odczuwasz jakiekolwiek negatywne objawy ze strony układu pokarmowego, rozważ testy na nietolerancję laktozy i glutenu. Obie przypadłości objawiają się nadwrażliwością jelit, czego konsekwencją jest częsty ból brzucha, mdłości, wzdęcia i biegunki.

Jedz 5 posiłków dziennie o stałych porach

Spożywanie regularnych posiłków w ciągu dnia pozwoli Ci zachować codzienny rytm. Dzięki temu Twoja dieta odchudzająca nie będzie kojarzyć Ci się z uczuciem głodu i niedobrym jedzeniem. 5 posiłków dziennie sprawi, że Twój żołądek cały czas będzie pełny, a Ty pozostaniesz sytsy i ustatsywafkoanyw. Pamiętaj jednak, że dieta odchudzająca będzie równie skuteczna jeżeli będziesz jadł 3, 4 czy 6 raz w ciągu. Dostosuj liczbę posiłków do swoich preferencji, czasu i przyzwyczajeń.

Co jeść, a czego unikać aby schudnąć?

Najbardziej skuteczna dieta odchudzająca opiera się na deficycie. Jednak, aby redukcja była nie tylko efektywna, ale także zdrowia, warto zwracać uwagę na zasady zdrowego odżywiania, które zalecają spożycie konkretnych produktów, w celu utrzymania zdrowia i witalności całego organizmu. Zobacz jakie produkty wybierać, aby dieta odchudzająca służyła nie tylko cyferkom na wadze.

Pieczywo na diecie odchudzającej

Dobra dieta odchudzająca w żadnym wypadku nie wyklucza spożycia pieczywa z codziennego jadłospis. Kluczem jest wybór odpowiedniego rodzaju. Dieta na odchudzanie w zaleceniach najczęściej rekomenduje ciemne pieczywo z dodatkiem ziaren i pestek. Dlaczego właśnie takie? Ten rodzaj pieczywa, w porównaniu do klasycznego pszennego, potocznie zwanego „białym”, zawiera więcej wartości odżywczych. Ciemna mąka, z której wypiekany jest razowy chleb, wyprodukowana jest z mąki nieoczyszczonej, zawierającej wszystkie części ziarna. W takiej mące, oprócz węglowodanów, znajdują się również witaminy i minerały. Ponadto, ciemne pieczywo, obfituje w błonniki i węglowodany złożone, co wpływa na to, że chleb dłużej pozostaje w żołądku. Dieta odchudzająca powinna opierać się na produktach z wysokim wskaźnikiem sytości, dzięki, któremu możesz uniknąć nieplanowanego podjadania między posiłkami. Dobre diety na odchudzanie rekomendują spożycie chleba razowego, żytniego, pełnoziarnistego oraz te o wyższej zawartości białka i błonnika.

Tłuszcze na diecie odchudzającej

Na szczęście odchodzimy od tego, że tłuszcze podczas odchudzania powinny być całkowicie eliminowane z diety. Zdrowa dieta odchudzająca ma w jadłospisie miejsce na odżywcze tłuszcze pochodzenia roślinnego. Oleje z nasion i ziaren są doskonałym źródłem jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Te składniki diety odpowiadają za liczne procesy i przemiany metaboliczne zachodzące we wszytkich ukłądach naszego ciałaa. Całkowita eliminacja tłuszczu z diety, jest więc krótko mówiąc, niemądra. Zamiast tego warto zrezygnować ze spożycia tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, które obfitują w nasycone kwasy tłuszczowe. NKT powodują wzrost poziomu cholesterolu LDL, który może przyczynić się do rozwoju miażdżycy i nadciśnienia tętniczego. Najlepsza dieta na odchudzanie ma w sobie miejsce na olej rzepakowy, oliwę z oliwek, olej lniany, a także inne produkty obfitujące w tłuszcze takie jak orzechy, nasiona, awokado czy tłuste ryby morskie.

Owoce na diecie odchudzającej

Obalamy kolejny mit! Owoce nie należą do produktów, których spożycie może zmniejszyć skuteczność odchudzania. Wręcz przeciwnie. Owoce są źródłem witamin, minerałów i błonnika. Ich obecność w diecie redukcyjnej pomaga zachować zdrowie i energię. Dieta odchudzająca rekomenduje spożycie owoców jako 2 z 5 zalecanych porcji owoców i warzyw w ciągu dnia. Kontrolując deficyt kaloryczny, wybieraj owce takie jak maliny, jagody, borówki, truskawki, jabłka, pomarańcze czy gruszki, z uwagi na ich stosunkowo niższa zawartość cukrów. Owoce takie jak banany czy winogrona zawierają więcej fruktozy, a tym samym więcej kalorii. Nie oznacza to jednak, że dieta odchudzająca rekomenduje ich całkowite wykluczenie z dziennych posiłków. Warto jednak zwracać uwagę na ich porcję i ilość energii, którą dostarczają.

Cukier na diecie odchudzającej

Jak skutecznie przeprowadzić odchudzanie? Dieta redukcyjna nie różni się niczym, prócz wartości energetycznej, od diety, którą powinieneś stosować każdego dnia. Niezależnie od tego, czy chcesz schudnąć, przytyć czy utrzymać swoją wagę, unikanie cukru będzie dla Ciebie korzystne. Zwykły biały cukier bardzo szybko podnosi poziom glukozy we krwi, powodując skok energetyczny, a następnie nagły spadek sił i energii. Dzieje się tak, z uwagi na to, że cała spożyta sacharoza (chemiczna nazwa, wszystkim dobrze znanego, cukru) jest bardzo szybko rozbijana w organizmie na cukry proste, a następnie natychmiast transportowana do krwiobiegu, skąd trafia do komórek w naszym organizmie. Energia jest nam potrzebna prawda? Czyli tak czy siak, po spożyciu cukru wszystkie procesy zachodzą w prawidłowy sposób. I tak, i nie. O ile energia jest nam niezbędna do życia, to niekoniecznie taka, którą organizm może szybko wykorzystać. Dobre diety na odchudzanie zalecają wybór węglowodanów złożonych, do których cukier z całą pewnością się nie zalicza. Węglowodany złożone są dłużej trawione przez enzymy w naszym organizmie, przez co uwolnienie energii następuje stopniowo i zdecydowanie wolniej. Dzięki temu organizm może stopniowo zasilać komórki i nie odczuwa negatywnych skutków nagłego wyczerpania glukozy w krwi. Wspomóż skuteczne odchudzanie. Dieta maksymalnie powinna ograniczać spożycie cukrów dodanych. Cukier to nie tylko białe kryształki. uważaj na słodzone gazowane napoje, jogurty owocowe z dodatkiem cukru. słodkie przekąski, niektóre wypieki, a nawet niskiej jakości przetwory warzywne czy owocowe.

Popularne diety odchudzające

IF, ketogeneza, gluten, wege… Coś Ci to mów? W ostatnich latach w internecie pełno jest informacji o różnych składnikach diety i sposobach żywienia, które mają rzekomo przyśpieszać redukcję. Najbardziej skuteczna dieta odchudzająca może być jedną z nich, jednak nie jest to zasługa obecności tajemniczych składników, eliminowania niektórych produktów czy czasu spożywania posiłków. Jeśli chciałbyś skusić się na jedną z diet odchudzających, które są teraz na „topie”, najrozsądniej skonsultować to z dietetykiem. Oczywiście nie skreślamy, każdej z popularnych diet odchudzających, jednak rekomendujemy zdrowe i zbilansowane podejście oraz współpracę ze specjalistami.

Pij odpowiednią ilość płynów

Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu. Aby dostarczyć odpowiednią ilość płynów 1 ml wody na 1 kcal swojej diety. Jeżeli Twoja dieta odchudzająca jest rozpisana na 1600 kcal, powinieneś pić 1,6 l wody w ciągu dnia.

Woda jest niezbędna do prawidłowego przebiegu wszystkich procesów w organizmie. Biorąc pod uwagę, że nasze ciała w 70% zbudowane są właśnie z wody, nie da się podważyć faktu, że nawodnienie jest niezbędnym elementem zdrowia.

Dietę odchudzającą połącz z treningami

Najnowsza piramida zdrowego żywienia u swojej podstawy ma aktywność fizyczną. Ruch jest niezbędny do tego, aby organizm pozostał w pełni zdrowia przez długi czas. Regularny wysiłek wpływa korzystnie na układ krążenia, płuca i przede wszystkim Twoje samopoczucie. Podczas treningów, w organizmie uwalniają się endorfiny, które realnie wpływają na nastrój. Wie o tym, każdy kto chociaż raz zmęczył się na siłowni czy podczas treningu cardio.

Dodatkowo, łącząc dietę odchudzającą z aktywnością fizyczną, w zdrowy sposób pogłębiasz deficyt kaloryczny, znacząco przyspieszając spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej.

Zmień styl życia na stałe, a nie tylko na czas odchudzania

Zdrowa dieta na odchudzanie łączy w sobie zbilansowany sposób żywienia, aktywność fizyczną, odpowiednią ilość wypitej wody i uwaga… balans! Nie stosuj zasady wszystko albo nic. Nie bój się wprowadzać do diety „produktów rekreacyjnych”, takich jak słodycze, mniej odżywcze przekąski czy dania typu fast-food. Pamiętaj jednak, aby we wszystkim zachować zdrowy umiar. Nie traktuj mniej odżywczego jedzenia jako nagrody, a tego „zdrowszego”, jako kary. Dzięki temu uda Ci się wypracować nawyki żywieniowe, które staną się Twoim stylem życia, a nie znienawidzoną przez wszystkich dietą odchudzającą.

catering dietetyczny

Skontaktuj się z nami

799370092[email protected]