30 August, 2022

Dieta na trądzik — co jeść a czego unikać przy trądziku?

Występowanie niedoskonałości na twarzy może mieć różnorakie podłoże. Pojawienie się trądziku na twarzy może być spowodowane wieloma czynnikami.

autor artykułu

Gość

Występowanie niedoskonałości na twarzy może mieć różnorakie podłoże. Pojawienie się trądziku na twarzy może być spowodowane wieloma czynnikami. Nic więc dziwnego, że wiele osób boryka się z tym problemem i zastanawia się, jak pozbyć się trądziku, który często nawraca.

Walka z trądzikiem nie należy jednak do najłatwiejszych. Jednak znajomość podstaw dobrego odżywiania i pielęgnacji skóry trądzikowej może pomóc. Okazuje się, że niektóre spożywane przez nas posiłki mogą wzmagać pracę gruczołów łojowych, a inne ją blokować. Dieta na trądzik polecana jest osobom, które zmagają się z tą chorobą i chcą zmniejszyć jej objawy.

Oprócz stosowania diety zwalczającej trądzik należy również pamiętać o innych ważnych aspektach wpływających na stan skóry, takich jak unikanie palenia, regularna aktywność fizyczna oraz stosowanie produktów do pielęgnacji skóry. Czym jest dieta na trądzik i jakie są naturalne metody leczenia trądziku, które pomogą nam z nim walczyć?

Dlaczego tak wiele osób zmaga się z trądzikiem?

Jeśli zadajesz sobie pytanie, jak wyleczyć trądzik? - musisz poznać przyczyny jego występowania. Czynników, które mają wpływ na występowanie zmian skórnych na twarzy, jest wiele. Co więcej, towarzyszą nam one nieustannie każdego dnia. Co ważne jednak występowanie trądziku nie zawsze wiąże się z zaburzeniami hormonalnymi występującymi w organizmie. Na powstawanie zmian może mieć również wpływ starzenie się skóry, czy jej zła higiena.

Duży wpływ na występowanie zmian trądzikowych ma dieta. Trądzik a dieta to dwa elementy, które są ze sobą ściśle powiązane. To, co jemy, ma znaczący wpływ na kondycje naszej skóry. Najlepszym sposobem na trądzik, a także ogólną poprawę stanu skóry jest spożywanie regularnych, odpowiednio zbilansowanych posiłków. Włączają w to ograniczenie spożywania niektórych rodzajów posiłków czy składników.

Trądzik może pojawiać się regularnie przy złej diecie. To jednak nie wszystko, zanieczyszczone powietrze, również może mieć bardzo negatywny wpływ na stan naszej skóry. Warto unikać też korzystania ze złej jakości kosmetyków oraz tych, które nie są odpowiednie do potrzeb naszej skóry. Mnogość czynników wpływających na stan skóry na twarzy sprawia, że wiele osób zastanawia się, Dlatego wiele osób zadaje sobie to samo pytanie: co jest dobre na trądzik?

Dieta a trądzik – czy odżywianie wpływa na stan cery?

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wpływ diety na skórę jest znaczący. Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, nasza dieta ma duży wpływ na stan naszej skóry. Trądzik to efekt oczyszczania się pojawia się organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii. Ich ilość w organizmie bezpośrednio zależy od tego, w jaki sposób się odżywiamy i jaki styl życia prowadzimy. Z tego względu należy zwracać uwagę na to, jak się odżywiamy.

Niewłaściwa dieta w trądziku powoduje pobudzenie gruczołów łojowych i produkcję nadmiernej ilości sebum. Zatkane pory na twarzy zatrzymują sebum i zanieczyszczenia wewnątrz skóry, przez co jest ona podatna na powstawanie zaskórników i zapalnych zmian trądzikowych. Istnieje jednak prosty sposób na zwalczenie tego. Więc, jak szybko wyleczyć trądzik? Lekarze i dietetycy nie mają wątpliwości. Zacznij dbać o swoją dietę. W związku z tym, jak powinna wyglądać dieta dla osób z trądzikiem?

Dieta przy trądziku – najważniejsze zasady

Każda dieta przeciw trądzikowi zawsze jest inna. Każda osoba inaczej reaguje bowiem na dane produkty spożywcze. Warto więc przeprowadzić obserwacje i zaobserwować, które produkty w diecie nam służą, a które nie służą. Pewnie jest jednak to, że dieta przy trądziku powinna być przeciwzapalna.

Dieta przeciw trądzikowi powinna obfitować w witaminy i składniki mineralne. Witaminy a trądzik to zagadnienie, które wymaga nieco szerszego omówienia. Witaminy na trądzik cechujące się niezwykle korzystnym działaniem to witamina C i E oraz witamina D i witamina PP (niacyna). Skoro już wieku, jakie witaminy na trądzik warto dostarczać do organizmu, to zastanówmy się, w jaki sposób je pozyskać. Znajdziemy je głównie w świeżych warzywach i owocach. W przypadku witaminy D może to być jednak nieco skomplikowane, ponieważ w naszym kraju naturalna synteza witaminy D odbywa się tylko wiosną i latem. Potrzebne są bowiem do tego promienie słoneczne. W pozostałą część roku należy witaminę tą suplementować.

Witaminę PP dostarczymy za to do organizmu, spożywając różne produkty spożywcze np. drożdże, otręby pszenne. Te witaminy na cerę trądzikową działają naprawdę bardzo korzystnie. Warto więc aby znalazły się one w diecie osób zmagających się z tą przypadłością. Jeśli chodzi o składniki mineralne, to istotną rolę odgrywa tu cynk, selen i krzem. Cynk na trądzik dostarczymy do organizmu, spożywając owoce morza, nasiona roślin strączkowych i produkty zbożowe. Jeśli chodzi o selen, to jego bogatym źródłem są orzechy brazylijskie, a także łosoś i tuńczyk. Krzem za to znajdziemy w ryżu, bananach, ananasach czy mango.

Niski indeks glikemiczny – podstawa diety na trądzik

Dieta trądzikowa powinna opierać się na posiłkach o niskim indeksie glikemicznym, czyli takich, po których spożyciu poziom cukru we krwi będzie rósł stopniowo i powoli. W odpowiedzi na skoki cukru spowodowane spożyciem węglowodanów trzustka rozpoczyna produkcję insuliny, w celu regulacji poziomu cukru w organizmie. Udowodniono, że wysoki poziom insuliny stymuluje skórę do produkcji sebum, co wpływa na zaostrzenie zmian trądzikowych. Dieta przeciwtrądzikowa o niskim IG pomoże temu zapobiec.

Czy dieta na trądzik może zawierać mleko?

Niestety lista produktów, które niekorzystnie wpływają na trądzik, jest długa. Wprawdzie badania naukowe nie do końca to potwierdziły, jednak istnieje pewna zależność pomiędzy trądzikiem a spożywaniem nabiału. W przypadku walki z trądzikiem spożywanie nabiały u wielu osób nie stanowi większego problemu. Istnieje jednak pewna grupa osób, które spożywanie nabiału muszą ograniczyć lub całkowicie wyeliminować. Często bowiem nabiał w diecie pogarsza stan naszej skóry jeszcze bardziej.

Warto zaobserwować jak to prezentuje się w Twoim przypadku. Może rezygnacja ze spożywania produktów mlecznych poprawi stan Twojej skóry? Rezygnując jednak ze spożywania mleka i produktów mlecznych musisz pamiętać o dostarczaniu w inny sposób do organizmu wapń. Tp bardzo ważne!

Dieta w trądziku – czego unikać przy trądziku?

Czego nie jeść przy trądziku? To pytanie zadaje sobie każdy. Zgodnie z ogólnie przyjętymi normami dieta przeciwtrądzikowa musi opierać się na zasadach zdrowego odżywiania. Musi być również dostosowana do zapotrzebowania kalorycznego organizmu danej osoby. W jej składzie powinny dominować produktu o niskim IG.

Kategorycznie należy unikać natomiast w niej obecności kwasów tłuszczowych nasyconych i trans. Warto również ograniczyć spożycie nabiału. Należy również zwracać uwagę na obecność soli w posiłkach. Nadmiar soli w diecie nie jest wskazany u każdego. Jednak osoba zmagająca się z trądzikiem powinna być na to szczególnie wyczulona. W tego względu, że sól powoduje wzrost aktywności gruczołów łojowych. Niestety, sól jest obecna w prawie każdym produkcie dostępnym na półkach sklepowych. Przygotowując posiłek, warto więc zwrócić uwagę na to, ile tej soli finalnie się w nim znajdzie. Należy pamiętać, ze sól jest niezwykle szkodliwa, nie tylko na skórę, ale i cały nasz organizm.

Wśród społeczeństwa panuje przeświadczenie, że występowanie trądziku wzmaga również spożywanie ostrych przypraw. Może rzeczywiście coś w tym jest. Nie można wykluczyć bowiem, że ich spożycie wzmaga pocenie się, a u niektórych osób jest to czynnik nasilający stan zapalny. Niezaprzeczalnie osoby zmagające się z trądzikiem nie powinny również spożywać żywności wysoko przetworzonej. Czyli takiej żywność o dużej zawartości cukru, tłuszczu, soli, konserwantów, wzmacniaczy smaku, barwników, emulgatorów.

W związku z tym w trakcie stosowania diety przeciwtrądzikowej należy unikać spożywania: słodyczy, fast foodów, chipsów, słodzonych napoi. Należy ograniczyć także stosowanie używek: alkohol, papierosy, narkotyki. Należy jednak pamiętać, że najlepsza dieta na zdrową cerę to obserwacja reakcji naszego ciała na spożycie produktów z danej grupy spożywczej.

Dlaczego dieta na trądzik powinna obfitować w kwasy tłuszczowe omega-3?

Spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3 to bardzo ważny element diety przeciwtrądzikowej. Spożywanie kwasów tłuszczowych sprzyja zwiększeniu elastyczności błon komórkowych naskórka. Wiąże się to z tym, że dbając o właściwą podaż kwasów tłuszczowych do organizmu, zmniejszamy możliwość zatkania gruczołów łojowych. W ten sposób wpływamy na zmniejszenie stanów zapalnych skórę, które często powodują występowanie zmian trądzikowych na skórze twarzy.

Słuszność tej teorii udowodniły liczne badania naukowe. W przypadku diety trądzikowej bogatej w te kwasy ważne jest regularne spożywanie tłustych ryb morskich np. łososia oraz orzechów czy oleju rzepakowego.

Jedzenie na trądzik – przykładowy jadłospis

W związku z tym, co jeść, a czego nie jeść na diecie trądzikowej? Teorii dużo, jednak nieco ciężej tę teorię zastosować w praktyce. Tyle nakazów, tyle zakazów. Można się w tym wszystkim konkretnie pogubić. Dlatego przygotowaliśmy przykładowy jadłospis, który zawiera w sobie wszystkie wskazówki dotyczące diety przy trądziku. Może staną się dla Was inspiracją i zagoszczą na Waszych stołach. Może pomogą Wam w toczeniu nierównej walki z trądzikiem na skórze.

Propozycja I

Śniadanie: Omlet z warzywami (pomidor, szpinak, cebula czerwona, ser feta)

Drugie śniadanie: sałatka z zielonych warzyw z dodatkiem pestek dyni, oliwy z oliwek i pełnoziarnistymi grzankami

Obiad: zapiekany dorsz z dodatkiem kaszy pęczak, a także kalafiora i brokuła

Kolacja: kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z szynką drobiową, ogórkiem i szczypiorkiem

Propozycja II

Śniadanie: kanapki z chleba żytniego z pastą z makreli i ogórkami kiszonymi

Drugie śniadanie: sałatka z czerwoną fasolą, cebulą, ogórkami kiszonymi i tuńczykiem

Obiad: makaron pełnoziarnisty z sosem szpinakowym podawany z łososiem przygotowywanym na parze

Kolacja- owsianka z jabłkiem i cynamonem przygotowywana na mleku sojowym

Propozycja III

Śniadanie: omlet z dodatkiem tuńczyka, cebuli i pomidora

Drugie śniadanie: owsianka na mleku sojowym z sezonowymi owocami

Obiad:sałatka z grillowanym kurczakiem, kaszą gryczaną i warzywami

Kolacja: kanapki z pastą z wędzonego tofu i białej fasoli z dodatkiem ogórków kiszonych

Propozycja IV

Śniadanie: omlet z płatkami owsianymi, z dodatkiem jabłka i cynamonu

Drugie śniadanie: jogurt naturalny z dodatkiem dowolnych owoców i orzechów

Obiad- zupa krem z czerwonej soczewicy

Kolacja: fit brownie z czerwonej fasoli

Propozycja V

Śniadanie: kanapki z wędzonym łososiem i jajkiem na twardo z dodatkiem świeżych warzyw, świeże warzywa

Drugie śniadanie: sałatka z brokuła, jajek i pomidorów

Obiad: fasolka po bretońsku bez dodatku mięsa

Kolacja: placuszki bananowe

Trądzik a codzienna pielęgnacja skóry

Skoro już wiemy, co pomaga na trądzik i jak powinna wyglądać dieta dla cery trądzikowej, to porozmawiajmy również o odpowiedniej pielęgnacji, aby zniwelować problemy z trądzikiem. Odpowiednia pielęgnacja cery trądzikowej może być idealnym sposobem leczenia trądziku.

W wielu przypadkach jednak odpowiednio dobrane i właściwie stosowane kosmetyki znacząco wpływają na zmniejszenie występowania zaskórników. Oczywiście, odpowiednio dobrana dieta przy trądziku wpływa na gospodarkę hormonalną i aktywność gruczołów łojowych. Co więcej, niektóre produkty do pielęgnacji skóry pomagają nam również regulować wydzielanie sebum.

Jeśli więc zadajesz sobie pytania, jak walczyć z trądzikiem i jak wyleczyć trądzik, to nie zapominaj o odpowiedniej pielęgnacji skóry. Im lepiej oczyścimy skórę, tym mniej prawdopodobne jest to, że na jej powierzchni powstają zaskórniki lub inne niedoskonałości. Zatem, co stosować na trądzik? Najlepszym wyborem jest po prostu regularne mycie twarzy przy użyciu delikatnych, ale skutecznych kosmetyków. Pozwoli to na odpowiednie oczyszczenie skóry twarzy, a tym samym niweluje obecność pryszczy na twarzy.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Witamina A – właściwości, zapotrzebowanie, źródła pokarmowe Czym tak naprawdę są zakwasy — przyczyny, objawy, sposoby na zakwasy? Dieta na trądzik — co jeść a czego unikać przy trądziku? Produkty wysokobiałkowe – najbogatsze źródła białka Dieta lekkostrawna – dla kogo? Jak jej przestrzegać? Dobre nawyki, które pomogą Ci utrzymać zdrowie Siedzący tryb życia a dieta. Jak jeść zdrowo w biurze? Wegetarianizm – o czym warto pamiętać rezygnując z mięsa? 7 mitów w diecie sportowej, które obala Hrabia Dieta na odchudzanie - jak skutecznie schudnąć na diecie?