22 September, 2022

Dieta Montignaca: efekty, jadłospis, zasady

Wielką zaletą diety Montignaca jest to, że nie ma w niej ograniczeń kalorii. To coś co często zniechęca wiele osób, bo samo dokładne obliczanie kaloryczności, zwłaszcza złożonych posiłków nie jest wcale takie proste.

autor artykułu

Hrabia

Dieta Montignaca: efekty, jadłospis, zasady

Co jakiś czas pojawia się moda na konkretne diety, które po bliższym przyjrzeniu się, okazują się być bardziej szkodliwe niż skuteczne dla zdrowia. Wybór różnych diet jest ogromny, ale warto postawić na te, które są znane nie od dziś i cieszą się dobrą opinią, a przede wszystkim nie szkodą. Taką dietą jest właśnie metoda Montignaca.

Dieta Montignaca - zasady

Wielką zaletą diety Montignaca jest to, że nie ma w niej ograniczeń kalorii. To coś co często zniechęca wiele osób, bo samo dokładne obliczanie kaloryczności, zwłaszcza złożonych posiłków nie jest wcale takie proste. Twórca tej diety, nazywanej także metodą Montignaca kładzie nacisk nie na wielkość porcji, ale na dobór składników, jakie znajdują się na talerzu. Dieta polega na ograniczeniu węglowodanów i wybierania tych produktów, które mają niski indeks glikemiczny.

Dlaczego produkty z niskim IG? Ponieważ spożywanie tych, które mają wysoki powoduje wyrzut insuliny, co w efekcie prowadzi do uczucia głodu. Czyli najprościej mówiąc, jedząc dużo węglowodanów, szybciej odczuwamy głód. Dieta Montignac poza ograniczeniem węgli, zakłada spożywanie trzech posiłków dziennie:

  • dwa węglowodanowe - śniadanie i kolacja

  • jeden tłuszczowy - obiad

Pozostałe zasady metody Montignaca to: spożywanie owoców tylko na czczo, przerwy po posiłkach - po węglowodanowym 3 godziny, po tłuszczowym 4 godziny. W czasie diety należy także zrezygnować z picia alkoholu, i zaleca się wypijanie dużej i,ości wody. należy także zrezygnować z cukru, ale osoby, które nie wyobrażają sobie niesłodzonego napoju mogą zastąpić go słodzikiem. Nie dajmy się także oszukać hasłami Zero czy light na produktach, warto dokładnie sprawdzać etykiety.

Ciężko to tak naprawdę nazywać dietą, bo wiele osób które jej spróbowało na stałe wprowadziło te zasady do swojego żywienia, i stało się to dla nich stylem życia.

Dla kogo dieta Montignaca?

Wiele diet ma to do siebie, że ich stosowanie jest przeciwwskazane dla osób z różnymi schorzeniami, stopniami aktywności itd. Ta dieta jest dobra dla wszystkich. Nie ma znaczenie ile kilogramów chce ktoś zrzucić, bo to tylko jeden z efektów tej niesamowitej metody. Wybór tej diety jest dobry zarówno dla kobiet jak i mężczyzn.

Zdecydowanym plusem jest to, że jest dość łatwa w przygotowaniu. ta dieta dobrze sprawdzi się zarówno u osób aktywnych fizycznie, jak i tych, które tego ruchu nie mają zbyt wiele. Oczywiście poza samą zmianą odżywiania, dobrze jeśli idzie za tym także włączenie aktywności. Jednak nie jest to konieczne. Sam fakt, że podczas diety Montignaca z założenia eliminuje się produkty o wysokim indeksie glikemicznym sprawia, że jest to bardzo dobra dieta dla cukrzyków.

Dieta Montignaca - Plusy

Poza samym ubytkiem kilogramów, ta metoda ma o wiele więcej korzyści. Sam spadek wagi jakiego można się spodziewać to ok. 1-2 kg mniej tygodniowo i to bez liczenia kalorii czy konieczności redukowania porcji. Oczywiście sam spadek wagi jest zależy od wielu czynników jak choćby waga początkowa czy poziom aktywności. Kolejnym plusem stosowania metody Montignaca jest dosyć łatwa dostępność produktów.

Często właśnie z uwagi na wysokie koszty produktów, wiele osób się zniechęca. W przypadku tej diety nie wiąże się to z wysokimi kosztami. jednym z pierwszych pozytywnych efektów jakie widzą osoby na diecie Montignaca jest poprawa samopoczucia, a także brak uczucia ciężkości po jedzeniu. hamowanie wyrzutu insuliny, poprzez dobór produktów o niskim IG sprawia, że nie jesteśmy też ospali.

Dieta Montignaca - Minusy / Wady i absurdy diety Montignaca

Za jedną z wad tej diety, uważa się to, że nie można łączyć węglowodanów z tłuszczami w jednym posiłku, co kłóci się z koncepcją dania najzdrowszego, które powinno zawierać jedno i drugie, a także białko. Jednak nie jest to bardzo restrykcyjna dieta, jak np. ketogeniczna, a z węglowodanów nie rezygnuje się całkowicie.

Wadą tej diety jest także to, że zwłaszcza początkowe sprawdzanie IG poszczególnych produktów jest dość uciążliwe. To tego dochodzi fakt, że podane wartości mogą ulegać zmianie np. podczas obróbki termalnej. Jednak w porównaniu z innymi dietami nie jest ona bardzo kłopotliwa, po jakimś czasie wybór produktów jest o wiele łatwiejszy, a choćby warzywa niskoskrobiowe można kupić nawet w osiedlowym sklepie.

Dieta Montignaca – jadłospis

Podstawą tej diety jest umiejętne łączenie produktów. Wielką zaletą jest to, że nie trzeba ograniczać porcji czy liczyć kalorii. Zasadą metody Montignaca jest zrezygnowanie z produktów o wysokim Indeksie Glikemicznym i zastąpienie ich tymi o niskim. Wystarczy zamiast jasnego chleba sięgnąć po ten ciemny, który wpisuje się w założenia jakie stawia dieta Montignaca.

Jadłospi na tej diecie jest dość urozmaicony. Na śniadanie z powodzeniem można zjeść ciemne pieczywo z twarogiem czy musli z chudym jogurtem. Na obiad można przyrządzić indyka z fasolką szparagową czy rybę z sałatą. Można także przyrządzić różnego rodzaju sałatki na przykład z kurczakiem czy z innego chudego mięsa lub z łososiem.

Jak przygotować dietę Montignaca?

Jadłospis warto zaplanować na cały tydzień i na tej podstawie zrobić zakupy. Warto wydrukować sobie listę produktów z niskim IG i na tej zasadzie komponować posiłki. Metoda Montignaca to taka dieta, która z pewnością nie jest ani nudna, ani monotematyczna. W czasie diety należy także pić dużo wody, zrezygnować z mocnej kawy. Jeśli mamy możliwość warto warzywa kupować bezpośrednio od gospodarstw rolniczych czy na targowiskach. będą na pewno lepsze i bardziej aromatyczne niż te ze sklepu.

Jadłospis diety Montignaca – produkty niedozwolone

Jak w przypadku każdej diety, także i metoda Montignaga zakłada całkowity zakaz spożywania niektórych produktów. Są to głównie te, które posiadają wysoki Indeks Glikemiczny, a po ich spożywaniu następuje wyrzut insuliny, co z kolei prowadzi do szybkiego uczucia głodu.

Takimi produktami są: ziemniaki, biała mąka, białe pieczywo, ryż, kukurydza. Wysoki indeks glikemiczny to taki, który wynosi powyżej 50. należy też uważać, bo wartość między surowymi a ugotowanymi produktami może się różnić. Oczywiście dieta zakłada także rezygnację ze wszystkiego rodzaju fastfoodów, żywności wysoko przetworzonej. Podczas diety Montignaca nie można także jeść słodyczy, te warto zastąpić owocami o IG poniżej 50. Podczas diety należy także zrezygnować z alkoholu, dopuszczalny jest kieliszek czerwonego wina raz na czas.

Dieta Montignaca – przykładowy jadłospis

Wiele osób zastanawia się jak opracować dobrą listę produktów na dietę Montignaca. Jadłospis można przygotować samodzielnie lub skorzystać z gotowych, jakie są dostępne w Internecie. Inspiracji nie brakuje, a wiele osób, które z diety Montignaka uczyniły styl życia chętnie dzieli się przepisami w sieci. Jak podczas każdej diety, na początku dobór składników i komponowanie dań jest nieco problematyczne. Istnieje też cała masa aplikacji czy programów, które ułatwiają obliczanie IG poszczególnych składników. To bardzo pomocne i przydatne narzędzia, dzięki którym łatwo można samemu obliczyć IG i skomponować smaczne posiłki.

Poniżej przykładowy jadłospis, który obejmuje 3 posiłki zgodnie z założeniami diety.

Śniadanie

  • miseczka płatków owsianych gotowanych na chudym mleku, kawa bezkofeinowa bez cukru (można zastąpić słodzikiem)

lub

  • ciemne pieczywo z twarożkiem

Obiad

  • Grillowany łosoś z warzywami (cukinia, bakłażan), jogurt naturalny

Kolacja

  • sałatka z pomidorów i mozzarelli z oliwą z oliwek

Brzmi smacznie? Zdecydowanie. Dieta to wcale nie nuda na talerzu, a metoda Montignaca jest tego najlepszym przykładem. Warto także samemu poeksperymentować z listy dozwolonych produktów. Można stworzyć całą masę ciekawych dań. Wiele osób na diecie często pod presją ścisłej listy posiłków, wycofuje się nieco z życia towarzyskiego. Będąc na tej diecie, z pewnością w prawie każdej restauracji znajdą się takie dania, które się w nią wpisują. Nie wstydźmy się też poprosić o samo grillowane mięso bez dodatku ziemniaków czy frytek. Dzięki temu nie złamiemy założeń diety.

Dieta Montignaca – efekty

Przede wszystkim należy się przygotować na to, że tempo chudnięcia to kwestia bardzo indywidualna. Składa się na nią wiele czynników jak choćby to ile ktoś ma nadmiernych kilogramów, w jakim jest wieku, czy ma jakieś schorzenia, poziom aktywności. Twórca diety zakłada ubytek kilogramów na poziomie 1-2 kg w pierwszej fazie diety. W drugiej chodzi o jej przekształcenie w stałe nawyki żywieniowe. Na pewno nie warto zniechęcać się, kiedy ten spadek wagi będzie następował wolniej, bo wcale nie oznacza to nie osiągnięcia zakładanego celu.

U osób, które są aktywne fizycznie waga nie jest też do końca dobrym wyznacznikiem, bo masa mięśniowa waży więcej niż tłuszcz, którego pozbywa się w czasie trwania metody Montignaca.Poza samym ubytkiem wagi, dużą zaletą tej diety jest poprawa samopoczucia, koncentracji, a także brak uczucia ciężkości i ospania po posiłku. Ale osób chorujących na cukrzycę to też opcja na okiełznanie tej choroby, poprzez nie dopuszczanie do skoków insuliny we krwi. Wiele osób, które korzysta z tej diety na stałe wprowadza jej zasady w życie, to najlepsza rekomendacja jaka może być.

Dieta Montignaca – tabela IG

Jednym z najważniejszych założeń diety Montignaca jest wybieranie tylko tych produktów, których IG nie przekracza 50. Z pewnością po jakimś czasie wybór takich składników będzie przychodził odruchowo, ale na początku warto wydrukować i powiesić w dobrze widocznym miejscu listę takich składników. Warto też mieć ją gdzieś pod ręką w telefonie, istnieje cała masa darmowych aplikacji, dzięki którym jest to łatwiejsze.

Jeśli chodzi o samą listę, to na jej podstawie warto planować posiłki z wyprzedzeniem i tworzyć listę zakupów. Pozwoli to na uniknięcie pomyłek, a także zaoszczędzi czas na zakupach. Trzeba także brać pod uwagę to, że niektóre składniki mogą zmieniać IG podczas obróbki termalnej. Po ugotowaniu ich IG może być wyższy. Można skorzystać z gotowych planów żywieniowych, ale komponowanie posiłków według metody Montignaca nie jest trudne.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Dieta na płaski brzuch — co należy wiedzieć? Dieta antyrakowa - 5 produktów antyrakowych Witaminy z grupy B - źródła, działanie i zapotrzebowanie Głód emocjonalny – czym jest i jak go odróżnić od głodu fizycznego? Dieta Montignaca: efekty, jadłospis, zasady Całkowita przemiana materii (CPM) – co musisz o niej wiedzieć i jak ją obliczyć?